Mindenhol
Üdv!
Személyes adataim
Nem indul az autó
Nem indul az autó
Nem indul az autó

Ha az autód nem aközé a pár típus közé tartozik, amelyek gyakori motorral vannak szerelve, akkor a kis választékkal rendelkező helyeken nagy valószínűséggel nem fogsz pontosan az autódhoz való akkut találni.

De mielőtt elindulunk akkut keresni, fussunk át a legfontosabb kérdéseken:

Biztos az akkumulátor a rossz?

Az, hogy nem indult a kocsi, sok mindenre utalhat. Például égve/bekapcsolva hagytál valamilyen fogyasztót. Vagy sokáig nem használtad a kocsit. És ott van a legszebb hibaok: ha nincs meghúzva az akkusaru, és rosszul érintkezik.

De ha az akkumulátorod már jó pár éves, ahogy jöttek a hidegek, érezted, hogy egyre nehezebben forgat, aztán egyszer már kevés volt: lassan kilehelte a lelkét. Az is intő jel, hogy gyanúsan gyorsan töltődik, ha ráteszed a töltőre, majd pár óra pihenés után nincs meg benne a 12,5-12,6 volt feszültség, akkor csere.

Ám ha azt tapasztalod, hogy az új akkuk feltűnően hamar elromlanak az autódban, akkor gyanús, hogy valami nincs rendben az autó rendszerében, érdemes lenne utána nézetni egy villamossági szerelővel, mert egy új akksival sem vagy ki a vízből, pláne, ha bejön egy keményebb hideg idő.

A méret a lényeg?

Ha biztos vagy benne, hogy a rossz akkud valóban az autódba való, mérd meg, mekkora (ha használtan vetted a kocsit, légy óvatos, az előző tulajok bármire képesek!). A magasságát is mérd meg, mert nem csak a tálca mérete számít. A méricskélés ellen szól, hogy sok akku alul szélesebb, mert van rajta egy perem, amit padlólécnek hívnak. Ehhez nehéz kiszerelés nélkül hozzáférni, egy csomó autóban az egész akkuméregetés egy kínszenvedés. 

Sokkal jobban jársz, ha lefotózod az akkumulátort mobillal, úgy, hogy az is látszódjon, ami rá van írva. Sokszor mocskos, töröld le! Ezen kívül érdemesebb ránézni valamilyen netes akkuválasztóra a mobilodról, ami az autód típusa alapján kidobja, mire van szükséged. Az ne zavarjon, hogy az adott üzletben nem azt a márkát árulják, neked a méretekre és az akku kapacitására (vagyis hány amperórás, Ah), az indítóáramra (A) és arra van szükséged, hogy lásd, melyik pólus melyik oldalon van és mekkora. De először a méret stimmeljen, mert ha nem fér be, meg vagy lőve. 

Jobbos vagy balos?

Nem árt tudni, melyik pólus merrefelé áll, mert az autóipar össze-vissza gyárt mindent, nehogy egyszerű legyen a dolgod. Egyrészt az autót úgy kábelezik be, hogy fordítva ne lehessen a sarukat bekötni, továbbá a pozitív és a negatív pólus mérete sem egyezik meg. Vagyis neked csak az az akku lesz jó, amelyiken jó oldalon van a két pólus. Az akksit a pólusok felől nézve megadják, hogy a pozitív pólus melyik oldalon van. Vagyis a balos vagy bal pozitívos akku amikor a két pólus felénk esik, akkor a bal oldali a pozitív. 

Vékony, vastag, más speciális pólusok

A pólusok vastagsága eltérhet. Egyrészt van a normál, standard pólus. Ez vastagabb, a pozitív közel 20 mm, a negatív pólus vékonyabb 2 milliméterrel. A másik az ázsiainak vagy japánnak hívott pólus, ami jóval vékonyabb. Ha egymás mellett vannak, elég nyilvánvaló, melyik melyik. A japánt az is segít felismerni, hogy ott a pólusok nem süllyesztettek: az akku egy egyszerű hasáb, rajta a két pöcökkel.

Kapacitás (Ah), indítóáram (A)?

Az akkuk esetében ez a két legfontosabb paraméter. Vásárláskor ebből elég annyit tudni, hogy ha az ugyanakkora helyre beférő akksik közül kell választani, mindig a nagyobb kapacitásút vedd. Az akku ugyanis egy tároló, amit telepakol a generátor, majd te kihasználod. Ha kiürül egy szintig, akkor újratölti a generátor. Ezek végül is töltési ciklusok, és minél nagyobb az akku kapacitása, annál kevesebb töltési ciklust jelent számára ugyanannyi használat – vagyis tovább él. Ha két egyforma kapacitású (és árkategóriájú) akku között is döntened kell, akkor a nagyobb hidegindító áramút vedd meg. Azt nem árt tudni, hogy a drágább akksik más ötvözetű lemezeket tartalmazhatnak, más a fizikai felépítésük, pl. jobban tűrik a rázkódást, kisebb a vízveszteségük, apróságok ezek, de valószínűleg a drágább jobb és hosszabb az élettartama.

Start-stop van az autóban?

Gyakorlatilag az elmúlt tíz évben alapfelszereltség lett a start-stop. 

A start-stopos autókba nem jó a standard akku. Fontos tudni azt is, hogy az start-stop rendszerű akkumulátorok cseréjét otthon nem tudod elvégezni, azt szakértőre kell bízni, mert a cserén túl még számítógépes összekapcsolásra is szükség van.

Korábban kizárólag az AGM rövidítéssel jelölt akkuk feleltek meg, amihez egy jóval húzósabb árcédula is jár. A sarki autósboltban ilyet nem nagyon fogsz találni. Az AGM rövidítés arra utal, hogy itt egy üvegszálas szövettel felitatják az elektrolitot, ez az akku nem lötyögős, jobban bírja a sok indítást és az intenzívebb visszatöltést motorfék-üzemben.

Azonban időközben kicsit javítottak a hagyományos akksikon és elkeresztelték EFB-nek azaz Enhanced Flooded Battery-nek. Ez már bírja az ilyen típusú igénybevételt, bár ez is „lötyögős” akksi, a kis és közepes méretű autókban előszeretettel használják ezeket. A teljesen alap akkukat, amiket semmiképp sem szabad start-stopos autóba rakni, az SLI rövidítéssel különböztetik meg az EFB-től. Amúgy jobbat venni nem tilos, vagyis az AGM akkut be szabad rakni az EFB helyére, de fordítva nem. Azt sem árt tudni, hogy az AGM akku azért közel másfélszer annyi indításra képes, mint az EFB.

Talprögzítés/Padlóléc

A taplrögzítés, vagy másnéven padlóléc az akksi alján egy valamilyen kialakítású perem. Ez az akku rögzítésére szolgál: a japán akkukat általában felülről szorítják le egy pánttal, ezeken nincs is perem; viszont például a németek imádják ennél a peremnél lefogatni az akkumulátort egy csavaros szorítóval. Ha az autód ilyen, erre is figyelned kell. És ahogy már az elején említettem, ezt is bele kell mérni az alapterületbe, mert esetleg nem fér rá a tálcára az akksi.

És ha már MINDENT sikerült eltalálni, pont passzol a helyére és sikerült nyitott ajtóknál berakni az új akkut, úgy, hogy az utólagos riasztó nem zárta be azonnal kulcsostól az utasteret, amint újraindult - szóval ez az a pillanat, amikor a garanciajegyet és a blokkot elrakod, mert még a legjobb márkánál is előfordul a hibás akku.

Remélem, sikerült kedvet csinálnom a Nagy Akkucsere Kalandhoz, ha pedig nem, még mindig ott az autóvillamossági szerelő. Ja, hogy az drágább? Legalább tudod miért.

És ha már MINDENT sikerült eltalálni, pont passzol a helyére és sikerült nyitott ajtóknál berakni az új akkut, úgy, hogy az utólagos riasztó nem zárta be azonnal kulcsostól az utasteret, amint újraindult - szóval ez az a pillanat, amikor a garanciajegyet és a blokkot elrakod, mert még a legjobb márkánál is előfordul a hibás akku.

Remélem, sikerült kedvet csinálnom a Nagy Akkucsere Kalandhoz, ha pedig nem, még mindig ott vannak a szakemberek. Ja, hogy az drágább? Legalább tudod miért.

(forrás: https://totalcar.hu/magazin/technika/2021/12/22/akkumulator-vasarlas-hat-tipp/)

 

 

Rendelési információk
Kapcsolat
1046 Budapest,
Kiss Ernő utca 2.
3529 Miskolc,
Soltész Nagy Kálmán utca 50.
© 2021 AkkuBox. Minden jog fenntartva.
Simplepay
Ez az oldal Teljesítmény sütiket használ a jobb böngészési élmény biztosítása érdekében. A webhely használatának folytatásával elfogadja ezeket a sütiket.